Review: Jamie Oliver – Bespaar met Jamie

Bespaar met Jamie

Toen Jamie Oliver eind vorig jaar zijn nieuwe boek ‘Bespaar met Jamie’ uitbracht, was ik meteen nieuwsgierig. In het persbericht stond namelijk: “Jamie leert je slim in te kopen, het meeste uit je ingrediënten te halen, tijd te besparen en minder voedsel te verspillen. Zonder in te leveren op goede smaak! (…) Elk recept in dit kookboek is goedkoper dan de gemiddelde afhaalmaaltijd”. Dit klonk veelbelovend, dus ik plaatste het boek meteen bovenaan aan mijn verlanglijstje voor de feestdagen. Gelukkig werd ik op mijn verjaardag blij gemaakt met dit prachtige boek en er is natuurlijk geen beter moment op dit boek te reviewen dan in de maand januari, wanneer iedereen toch eventjes op centen wil letten.

Al vaker heb ik met een boek van Jamie Oliver in mijn handen gestaan, maar dit is het eerste boek dat ook daadwerkelijk op mijn boekenplank is beland. Een mooi vormgegeven boek, waarin elk gerecht je wel doet watertanden.
Het boek is ingedeeld op verschillende productgroepen: groenten, kip, rund, varken, lam en vis. Voor ieder wat wils dus! Daarnaast vind je in het boek ook nog een aantal bonusrecepten. Het boek begint met het hoofdstuk Koop verstandig, een hoofdstuk waarin Jamie advies geeft over je hoe je voordelig kunt inkopen, welke dingen je in je voorraadkast moet hebben en hoe je het meeste uit je ingrediënten haalt, zodat je zo min mogelijk moet weggooien.

Iets wat mij heel erg aantrekt in het boek, is dat in elk hoofdstuk een ‘basisrecept’  wordt gedeeld (bijvoorbeeld stoofpot). Bij dit recept horen vervolgens weer 4 recepten waarin beschreven staat wat je met de ‘kliekjes’ van dat basisrecept kunt doen. Erg gemakkelijk, aangezien er in veel gezinnen altijd wel iets over blijft! In het laatste hoofdstuk vind je daarnaast een heel handig overzicht van alle recepten met de bijbehorende voedingswaarden.

Wanneer je op zoek bent naar lekkere, voedzame recepten die ook nog eens low budget zijn, mag Bespaar met Jamie echt niet in je boekenkast ontbreken. Ik heb in elk geval al een heel lijstje gemaakt met recepten die ik ga uitproberen, dus jullie gaan hier de komende tijd nog wel wat recepten uit dit boek voorbij zien komen.

Dit boek is onder andere te koop bij Bol.com voor €29,95.

Liefs,
Floortje